سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
< 1 2 3 4

94/6/6
9:45 ع

نمیدانم این جمله از کیست! جمله ای که به افراد و شخصیت های مختلفی نسبت داده شده و می شود. فارغ از اینکه گوینده آن کیست؛ می توان خلاصه تمام معارف دینی و بشری را در این یک جمله دیـد. اینـکه ما به دنیا آمده ایم تا قیمت پیدا کنیم نه به هر قیمتی زندگی کنیم!

به قول خداوند:

وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و قطعا سراى بازپسین براى کسانى که پرهیزگارى می کنند بهتر است آیا نمی اندیشید (سوره مبارکه انعام، آیه 32)


94/6/6
9:15 ع

بلحاظ لغوی، نشانه یا علامت چیزی‌است که بر وجود یا حضور واقعیت، کیفیت یا حالت دیگری دلالت می‌کند. در طراحی گرافیک نیز نشانه، لوگو یا آرم تصویری است که نماینده سازمان، شخص یا مفهومی به شمار می رود و به چیزی غیر از خود دلالت می نماید. نشانه ها امروزه به انواع گوناگونی تقسیم بندی شده اند که از مهم ترین آنها نشانه نوشته (logotype)، نشانه تصویری (logo iconic) و نشانه های تلفیقی (logo mixed) می باشند.

برای موفقیت و اثرگذاری مناسبتر یک نشانه باید نکاتی را مد نظر قرار داد:

1- زیبایی: این ویژگی نشانه با رعایت اصول بصری و رنگ بندی مناسب حاصل می گردد.

2- ایجاز یا مختصر بودن: اختصار و سادگی نشانه بیش از همه باعث ماندگاری بیشتر آن در ذهن مخاطبان و افراد جامعه می شود. ایجاز و زیبایی بصورت توامان با استفاده از مفهوم گشتالت قابل اجرا اند.

3- خاص بودن: هر چه یک نشانه ویژه تر و خاص تر بوده و از خلاقیت بیشتری بهره مند شده باشد؛ موفق تر خواهد بود.

4- تناسب موضوعی: نشانه در حقیقت نماینده ی یک مفهوم، شخص یا سازمان است و باید ویژگی های آن را بطور خلاصه در خود داشته باشد.

5- قابل استفاده بودن: یک نشانه باید در موقعیت های مختلف مثل سایزهای گوناگون و یا روش های چاپی متفاوت قابل ارائه باشد.

لوگوتایپ

لوگوی تصویری

لوگوتایپ شخصی

لوگوی تصویری2

لوگوتایپ شخصی

برای مشاهده تجربیات بیشتر بنده می توانید به پروفایلم در سایت نگارخانه (منوی سمت راست) تشریف ببرید.

منابع: کتاب سال گرافیک دانشجویی(نشانه)، تجربیات و کارهای شخصی


94/5/22
1:4 ص

تایپوگرافی، در لغت تشکیل شده از دو واژه "type" بمعنای گونه و نوع و "graph" بمعنای حک کردن و ثبت نمودن است و امروزه حروف نگاری "typography" یکی از گرایش های مطلوب و محبوب در طراحی گرافیک می باشد. از آنجایی که این هنر اساسا هویت تکنولوژیک و مدرن دارد؛ کامل ترین و بهترین پژوهش ها و نظریات درباره آن را نیز باید در آثار و مقالات هنرمندان اروپایی دانست.

نقطه آغاز حروف نگاری بمعنای امروزی اش را باید در باهاوس"bahaus" جستجو کرد. مدرسه هنری و مهندسی که توسط والتر گروپیوس، معمار برجسته آلمانی در سال 1919 با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه‌ها، آن را در وایمار بنیان نهاد    .

موهولی ناگی، هنرمند ساختگرای مجارستانی بود که در سال 1923 جذب باهاوس شد. او در سال های حضورش در باهاوس، تمام وقت خود را بر پژوهش و شناخت در زمینه های مختلف طراحی گرافیک از جمله تایپوگرافی متمرکز کرد. او مقاله مهم و جالب توجهی درباره تایپوگرافی به تحریر در آورده و در مجله ادواری باهاوس منتشر ساخت. در قسمتی از این مقاله آمده است:

" حروف نگاری وسیله ارتباط است و در قویترین فرم خود باید پیام رسان باشد. تاکید باید بر وضوح کامل باشد. خوانایی و ارتباط هرگز نباید با یک زیبایی شناختی پیشینی معیوب گردد. هرگز نباید حروف، در یک قالب از پیش تعیین شده مانند یک مربع گنجانده شوند. "

تعریف موهولی ناگی از تایپوگرافی، در همین عبارت واضح و مبرهن است. او تایپوگرافی را پیام رسان و هدفمند می داند و در حد فرم پایین نمی آورد. بر وضوح و قابل فهم بودن تاکید می کند و خوانایی و ارتباط را بخش مهم و قابل توجهی در تایپوگرافی تلقی می کند. او از جمله کسانی است که در طراحی گرافیک معتقد به "کاربرد سریع، قدرت بیان و تاثیر بصری" می باشد. اما در میان اساتید و صاحب نظران فعال در باهاوس که هر کدام به طریقی بر شکل گیری گرافیک نوین موثر بودند؛ هیچ شخصی به اندازه یان چیچولد، بر شکل گیری هویت حروف نگاری نوین موثر نبود. او پسر یک طراح و نقاش علائم اهل لایپیزیک آلمان بود و از ابتدا شوق خوشنویسی داشت. این جوان 21 ساله در اوگوست سال 1923 در اولین نمایشگاه باهاوس در وایمار شرکت جست و بطور عمیقی تحت تاثیر قرار گرفت. وی بسرعت مفاهیم طراحی باهاوس و ساختگراهای روسی را درکار خود لحاظ کرد.

وی در سال 1928، کتابی با عنوان "حروف نگاری نو" نوشت که نمونه ای ویژه از پژوهش نظری و البته فنی در زمینه تایپوگرافی می باشد. او در این کتاب، از ایده ها و روش های نوین در زمینه تایپوگرافی اعلام حمایت کرد و "حروف و نظم کهنه " را انحطاط یافته و تاریخ گذشته دانست و جستجو برای یافتن یک حروف نگاری نو برای بیان روح، زندگی و حساسیت های بصری زمان را اولویت اصلی دانست. هدف او طراحی کارکردی با آسانترین روش بود. چیچولد معتقد بود که هدف هر حروف نگاری، انتقال یک پیام در کوتاه ترین زمان و رساترین شیوه است. چیچولد عقیده داشت که گرچه بین سودگرایی آشکار و طراحی نوین وجوه مشترک بسیاری هست، جنبش نو در پی محتوای معنوی و آن زیبایی بود که بطور عمیقی وابسته مصالح بکار رفته باشد.

صفحه ای از کتاب حروف نگاری جدید اثر یان چیچولد

ادامه مطلب...

94/5/16
9:52 ع

حدیثـی زیبـا از پِیـامبر رحمت:

احب الاعمال الی الله أدومها وان قل

محبوبترین کارها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است ، اگر چه اندک باشد.

صحیح مسلم ، کتاب صلاه المسافرین و قصرها ، ح 1305


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
سید میثم حکیمی[64]
 

سلام، سید میثم حکیمی هستم. احتمالا طراح گرافیک. یک آدم کاملا معمولی ...


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
تایپوگرافی ، عاشورا ، قرآن ، پوستر ، طراحی گرافیک ، کربلا ، نوشتار ، محرم ، محمد رسول الله ، مختار ، مردمان غزه ، معاد ، موعود ، میثم مطیعی ، مینیاتور ، مکه ، ناگفته های تاریخ ، نسخ روزنامه ای ، نشانه ، نگارگری ، قسمت آخر مختارنامه ، قلم زر ، قول سدید ، لشگر نصر ، لعن-الله-قاتلیک ، لوگو ، مجید مجیدی ، هدف ، هنر مدرن ، وای-مادرم ، یا-بنت-رسول-الله ، یاد شهدا ، یادمان ، پوستر-فاطمیه ، پیامبر ، پیامبر اسلام ، پیامبران ، تاریخ ادیان ، کوبانی ، کودک سوری ، ظهور ، عید قربان ، عکاسی ، عکاسی ادیان ، عکاسی صلح ، عکاسی طبیعت ، عکاسی طبیعت بی جان ، غزه ، فاضل نظری ، فاطمه ، فاطمه-بضعه-منی ، فاطمه-فاطمه-است ، فاطمیه ، فرمالیسم ، فلسطین ، فونت ، آفرینش ، آیلان ، اربعین ، اسلام ، اقتصاد مقاومتی ، امام حسن(ع) ، امام حسین(ع) ، امام رضا(ع) ، انتظار ، اهل سنت و اهل بیت ، ایثارگران ، ایران ، ایمان ، باهاوس ، بصیرت ، پناهندگی ، تایپوگرافی فارسی ، تدبیر و امید ، تزویر ، جشن رنگ های هند ، جنگ تحمیلی ، جنگ داخلی سوریه ، حج ، حجاز ، حجه الوداع ، حروف نگاری ، حضرت-زهرا ، حقیقت ، حیات ، خداوند ، خرمشهر ، خلاقیت ، خوشنویسی ، دفاع مقدس ، دوستی خدا ، دوکوهه ، رحمة للعالمین ، رضا عابدینی ، روز عرفه ، ریا ، زیباترین عکسهای جهان ، سالگرد شهید ، سوریه ، شافعی ، شریعتی ، شعر ، شعر عاشورایی ، شهادت ، شهید همت ،
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ