سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

94/7/1
8:58 ع

چقدر زیبا و شگفت انگیز است وقتی خداوند به مکانی توجه ویژه فرموده و آن را مکان رحمات و عنایات خود می نماید. سرزمین حجاز و فلسطین دو مرکز ویژه هستند که در جای جای آن نشانه های لطف و رحمت الهی را می تواند دید:

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا

و به آن گروهى که پیوسته تضعیف می ‏شدند [بخشهاى] باختر و خاورى سرزمین [فلسطین] را که در آن برکت قرار داده بودیم به میراث عطا کردیم. (سوره مبارکه اعراف، آیه 137)


إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ

در حقیقت نخستین خانه‏اى که براى [عبادت] مردم نهاده شده همان است که در مکه است و مبارک و براى جهانیان [مایه] هدایت است. (سوره مبارکه آل عمران، آیه 96)

 

حجاز که به تایید بسیاری از اخبار، محل گسترش زمین، هبوط آدم و حوا به زمین، جایگاه حیات ابراهیم خلیل، نخستین مسلمان تاریخ و پدر تمام ادیان ابراهیمی و محل تولد، حیات و ممات پیامبر خاتم (ص) و جایگاه طلوع و گسترش دین مبین اسلام است و جای جایش مملوء از برکات و نشانه های خداوندی.

فلسطین، چهارراه ادیان ابراهیمی است و هرجایش که پا می گذاری نشانه ای از پیامبران و اولیاء الهی می بینی. از ابراهیم خلیل (ع) تا سلیمان(ع) و داوود نبی و موسی کلیم الله(ع) و عیسی بن مریم(ع) همگی ساکن این وادی مقدس بوده اند و از عهد عتیق تابحال بکرترین طبیعت و اقلیم و پربرکت ترین خاک در آن بوده و هست و تاریخ همیشه شاهد معارضه و درگیری بین پیروان ادیان و فرق مختلف بر سر سکونت در این مکان می باشد.

و چقدر زیباتر و عجیب تر که خداوند با سه حادثه تاریخی پیوندی بین این دو وادی مقدس ایجاد می نماید. در وهله اول، کوچ حضرت ابراهیم از حجاز بسوی سرزمین مقدس و ادامه حیات تا مرگ در آنجا، دوم معراج شبانه پیامبر از حجاز بسوی فلسطین و سوم تغییر قبله مسلمین از مسجدالاقصی به سوی کعبه:


وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَّبِّکَ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

و از هر کجا بیرون آمدى روى خود را به سوى مسجدالحرام بگردان و البته این [فرمان] حق است و از جانب پروردگار تو است و خداوند از آنچه می کنید غافل نیست.(سوره مبارکه بقره، آیه 149)

 

این دو مکان ویژه، امانتی گرانبها برای مردم زمین و دو جایگاه خاص الهی اند و امروز هر دو به نحوی ظالمانه در دست زر و زور و تزویر افتاده اند...

اما عرفات:

طبق اخبار و اسناد، زمین ابتدا از مکه تا منی و از منی تا عرفات گسترده شده است. این مکان، محلی است که حضرت آدم و حوا یکدیگر را یافتند. جایگاهی است که جبرئیل حضرت ابراهیم (ع) را در آن مورد خطاب قرار داد و محل حج پایانی (حجه الوداع) پیامبر است و در نهایت، مکانی است که سرور آزادگان جهان کاروان خود را در آن متوقف کرد و نیایشی بی نظیر با خدای رحمان را قرائت نمود. چقدر یک خطه جغرافیایی می تواند توفیق داشته باشد و محل عنایات و برکات الهی قرار بگیرد. روز عرفه، روز اقرار به گناهان و اعلام برائت از نفس سرکش و زیانکار است. روز بخشش و رحمت. کاش برای گرفتاری هایمان زیاد دعا کنیم. نه گرفتاری های روزمره و مادی، بلکه گرفتار دنیا بودن. کاش امروز و فردا اندکی خود را از این اسارت ها که ما را فرسنگ ها از حقیقت دور انداخته رها کنیم و زیادتر از همه برای ظهورش دعا کرده و آماده شویم و کاش عید قربان امسال، حقیقتا خودمان را قربانی کنیم...


مشخصات مدیر وبلاگ
 
سید میثم حکیمی[64]
 

سلام، سید میثم حکیمی هستم. احتمالا طراح گرافیک. یک آدم کاملا معمولی ...


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
تایپوگرافی ، عاشورا ، قرآن ، پوستر ، طراحی گرافیک ، کربلا ، نوشتار ، محرم ، محمد رسول الله ، مختار ، مردمان غزه ، معاد ، موعود ، میثم مطیعی ، مینیاتور ، مکه ، ناگفته های تاریخ ، نسخ روزنامه ای ، نشانه ، نگارگری ، قسمت آخر مختارنامه ، قلم زر ، قول سدید ، لشگر نصر ، لعن-الله-قاتلیک ، لوگو ، مجید مجیدی ، هدف ، هنر مدرن ، وای-مادرم ، یا-بنت-رسول-الله ، یاد شهدا ، یادمان ، پوستر-فاطمیه ، پیامبر ، پیامبر اسلام ، پیامبران ، تاریخ ادیان ، کوبانی ، کودک سوری ، ظهور ، عید قربان ، عکاسی ، عکاسی ادیان ، عکاسی صلح ، عکاسی طبیعت ، عکاسی طبیعت بی جان ، غزه ، فاضل نظری ، فاطمه ، فاطمه-بضعه-منی ، فاطمه-فاطمه-است ، فاطمیه ، فرمالیسم ، فلسطین ، فونت ، آفرینش ، آیلان ، اربعین ، اسلام ، اقتصاد مقاومتی ، امام حسن(ع) ، امام حسین(ع) ، امام رضا(ع) ، انتظار ، اهل سنت و اهل بیت ، ایثارگران ، ایران ، ایمان ، باهاوس ، بصیرت ، پناهندگی ، تایپوگرافی فارسی ، تدبیر و امید ، تزویر ، جشن رنگ های هند ، جنگ تحمیلی ، جنگ داخلی سوریه ، حج ، حجاز ، حجه الوداع ، حروف نگاری ، حضرت-زهرا ، حقیقت ، حیات ، خداوند ، خرمشهر ، خلاقیت ، خوشنویسی ، دفاع مقدس ، دوستی خدا ، دوکوهه ، رحمة للعالمین ، رضا عابدینی ، روز عرفه ، ریا ، زیباترین عکسهای جهان ، سالگرد شهید ، سوریه ، شافعی ، شریعتی ، شعر ، شعر عاشورایی ، شهادت ، شهید همت ،
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ